Årets sidste blåbær

Det er helt vildt så længe blåbærsæsonen varer i år. Flemming bliver ved med at komme hjem med blåbær til mig, som han køber i den lille men ret fantastiske Spar-Købmand på Frederiksberg Allé. Ole Foldberg, som købmanden hedder, får de fantastiske blåbær fra Feddet som jeg selv har brugt så mange søndage på at køre ned og hente – dengang jeg havde Din Baghave. Det er mosebøllebær – amerikanske blåbær som vokser på meterhøje buske, for rigtige blåbær kan man ikke transportere og sælge. Men ganske sunde og uhyre velsmagende er de alligevel.

Det må være ved at være absolut sidste udkald for at få fat i blåbærrene, men her nedenfor er en idé til hvordan de kan gemmes lidt længere ind i efteråret. Opskriften er fra artikelserien ‘De lokale superfoods‘ som jeg laver til Alt for Damerne sammen med den superdygtige ernæringsvejleder Valéria Lima. Jeg kan varmt anbefale sundhedsinteresserede at følge med på Valérias nyhedsbrev.

Valerias sunde tips om blåbær

Blåbær er fyldt med antioxidanter og vitaminer. Disse små fiberbomber er den mest næringstætte frugt, du kan spise.

Den rige blå farve er et resultat af nogle særlige favonoider kaldet anthocyaniner. Det er en kraftfuld antioxidant*, der beskytter dine celler mod skader. De kan reducere kræft og risikoen for slagtilfælde, forbedre hukommelsen og selv bidrage til en længere levealder. Desuden  indeholder bærrene C-vitamin, karotin, jern og magnesium*.

Sådan bruger du blåbær: Blåbær smager supergodt rå både i det søde og det salte køkken. Prøv at bruge blåbær i salater eller bare som en sund snack.

*Antioxidanter er naturlige substanser, der findes i frugt og grønt. De neutraliserer frie radikaler, som er ustabile iltmolekyler der forbindes med kræft, hjertesygdomme og ældning.

*Magnesium: Der er kun få forbindelser i kroppen, som er  vigtigere for den generelle sundhed, end magnesium. Magnesium spiller en vigtig rolle i knogle- og cellemembranerne. Magnesium er nødvendigt for korrekt D-vitamin funktion. De fleste får for lidt magnesium.

Blåbærsyltetøj. Foto: Line Thit Klein.

Foto: Line Thit Klein.

Lidt sundere blåbærmarmelade

Selvfølgelig skal du bare spise rå blåbær i lange baner og til snart sagt alt. Men har du lyst til noget til den ekstra søde tand eller at gemme det blå guld lidt længere, så prøv at lave denne marmelade, hvor det næringsfattige sukker er skiftet ud med næringsrig og mineralholdig honning.

Til et glas

400 g blåbær, skyllede og nippede

1-2 spsk. honning

1 spsk. citronsaft

2 spsk. kartoffelmel rørt op med 3 spsk. vand

Kom alle ingredienser op i en gryde og lad dem simre sammen i ca. 5 min. Smag evt. til med mere honning og citron. Tag marmeladen af varmen og rør kartoffelmelblandingen i. Bemærk at væsken skal være meget varm men ikke må koge, når kartoffelmelet røres i, ellers kan den klumpe eller blive lang. Kom marmeladen på et sylteglas og sæt på køl. Marmeladen kan holde sig i minimum 1 måned.

Du kan henkoge glasset så marmeladen kan holde sig op til et år. Sørg for at bruge et helt tæt, rent glas med en ny gummiring på. Dæk glasset med vand, lad vandet koge op og lad glasset blive stående i gryden til vandet er kølet af. Sæt marmeladen mørkt og køligt frem til brug.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s