Kålchips – hot or not?

Jeg bruger sortkål fremfor grønkål til mine chips. Foto: Mads Eneqvist

Jeg bruger sortkål fremfor grønkål til mine chips. Foto: Mads Eneqvist

Nu handlede det om spaghettisquash i går, lad os i dag gå videre til et andet af de helt store hits på diverse sundhedsblogs: Kålschippen. Det er en snack, som skiller vandene. Enten kan man slet ikke se, hvad den skulle have med chips at gøre – eller også elsker man at kunne fylde chipsskålen fredag aften med noget, der smager så godt som var det ‘den ægte (falske) vare’.

Inden jeg springer til opskriften, som har været bragt i Alt for damerne i en artikel om sunde snacks man kunne lave med familien i efterårsferien, vil jeg lige nævne nogle af de ting, som kan gå galt, når man laver chips. Jeg (og mine børn) hører nemlig til den sidste kategori, kålschipselskerne. Jeg bruger dog ikke grønkål ligesom de fleste gør, men altid sortkål (cavolo nero, palmekål, kært barn har mange navne…), da det smager bedst – men det kan være svært at få fat på.

Ting som kan gå galt

– Man får bagt sine chips for lidt eller for meget. Grænsen mellem det ene og det andet er hårfin og man skal virkelig være over sine chips mens de tilberedes i ovnen. Der kan være forskel fra det enkelte blad til det næste, så tag gerne dem som er sprøde og færdige ud INDEN de begynder at blive mørke og dermed bitre. Lad resten bage videre.

– Man bruger en for kraftig kåltype. Der er forskel på kål, også de forskellige sorter af grønkål. Nogle er simpelthen for tykke i bladene til at blive til gode chips. Generelt er de små krøllede inderblade vildt delikate til alt muligt andet end lige at lave chips af: Brug de store lidt mere jævne blade i stedet.

– Prøv med sortkål, alternativt rødbedeblade eller andre lidt finere blade, hvis du ikke har held med at få grønkål til at smage godt.

– Man kommer for meget salt på. Det er virkelig lid salt man skal bruge for at give smag til en portion grønkålschips.

– Bladene er for våde eller ligger oveni hinanden i ovnen. Så kan de ikke blive sprøde og bliver bare ‘gummiagtige’. Det er ikke så rart. Brug gerne en salatslynge og tag så mange bageplader i brug som muligt. Bag gerne chips over flere omgange.

– Man forventer at opnå den samme ‘ustoppelige’ effekt som almindelige chips giver. Almindelige chips er designet til at forsvinde hurtigt i munden og aktivere kroppens forventning om næring. Det, den får, er dog ikke nærende, hvorfor den vil blive ved at spørge efter mere. Det er derfor, du ikke kan stoppe, når først du er gået i gang med at spise en pose chips. Den effekt har grønkålschips ikke, da kroppen rent faktisk får masser af næring. Så på et tidspunkt, måske bare efter nogle stykker, kan du bare ikke klemme mere ned. Se det som et godt tegn.

Sunde chips af sortkål. Foto: Line Thit Klein

Sunde chips af sortkål. Foto: Line Thit Klein

Kålchips
Kålsnacken har konsistens som chips men giver kroppen langt mere at arbejde med. Er det salt og fedt, kroppen kræver, så prøv denne sunde version.

Snack til 6-8 personer.

200 g sortkål/palmekål (andre typer af kål kan bruges, fx grønkål eller savoykål, men resultatet bliver ikke helt ligeså godt)

3 spsk. god olivenolie

2 tsk. salt

Sæt ovnen på 160 grader.

Skyl kålbladene og rib de grove stængler af. Riv/skær bladene i stykker og fordel dem ad flere omgange på bageplader beklædt med bagepair. Dryp med olivenolie og drys med salt.

Bag kålbladene i 5-10 min. afhængig af type (sortkål skal have ganske kort tid, grønkål lidt længere). Hold øje undervejs så kålen ikke bliver sort i kanterne. Den skal være sprød men stadig grøn og frisk at se på.

Smag til om de færdige kålchips mangler salt og måske et par dråber olie.

Sundhedstip: Listen over sundhedsfordelene ved de forskellige kåltyper er alenlang. Blandt andet er sortkålen fuld af kalk til knoglerne og fibre til fordøjelsen.

Advertisements

One thought on “Kålchips – hot or not?

  1. Mums, jeg synes, det lyder godt. Jeg er blevet ret glad for spidskålen, der er perfekt i salaten, så jeg tror helt sikkert, jeg også skal prøve med at lave kålchips.

    Kål er virkelig en gave til SU-budgettet, den er både billig og sund 😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s