Har din krop glemt hvordan den får energi fra fedt?

Morgenmad: Dejlig farvestrålende kålsalat med masser af gode sager og nybagt leverpostej på siden. Aftensmad: Grøntsagsspaghetti med pesto og fiskefrikadeller. Og så lige en pause på 16 timer før jeg spiser igen. Periodisk faste virker for mig.

Morgenmad: Dejlig farvestrålende kålsalat med masser af gode sager og nybagt leverpostej på siden. Aftensmad: Grøntsagsspaghetti med pesto og fiskefrikadeller. Og så lige en pause på 16 timer før jeg spiser igen. Periodisk faste virker for mig. Billederne er fra Instagram.

Kan det virkelig passe, at du skal faste for at være sund? Ja, siger mange forskere i kor lige for tiden. Det kan hjælpe dig med både at leve længere, have lavere risiko for en lang række livsstilssygdomme og ikke mindst kan du bruge fasteteknikker til at ‘genlære’ din krop hvordan den effektivt forbrænder fedt.

Spiser du som de fleste, får du masser af kulhydrater fra især sukker og korn igennem din dag. Det er din hjerne i første omgang glad for, for den har det rigtig fint med at anvende kulhydrater til at holde sig selv i gang og dermed styre kroppens forskellige funktioner. Det er hurtigt, nemt og bekvemt for den. Fra naturens hånd er vi indrettet sådan, at vi har en trang til at gå efter kulhydraterne først og fremmest, når vi er ude og skaffe føde. Det er nemlig her den hurtige energi ligger, den som hjernen og dermed kroppen først lader op på. Kulhydrater har oprindeligt været svære at finde i naturen, derfor det ekstra incitament. Oprindeligt har vi fået dem fra frugt og grøntsager med et markant lavere niveau af hurtige kulhydrater end de kulhydratholdige fødevarer, mange baserer deres kost på i dag.

Men kroppen kan også bruge en anden form for energi end kulhydrat, som den har været vant til at tære på igennem millioner af år i de perioder, hvor det var småt med maden. Husk på at vi kun i løbet af de sidste 50-60 år er blevet vant til at have et køleskab til rådighed hvor vi kan række ud efter alverdens fristende madvarer hver gang vi føler trang til det. Gerne i 2-3 timers intervaller, som vi har fået at vide fra sundhedsmyndighederne, vi skal. Tidligere har det været nødvendigt med en lidt større indsats, og lidt ventetid måtte påregnes. Den anden form for energi hentes igennem en for kroppen lidt mere besværlig proces ved navn ‘ketose’. Her danner leveren energi fra fedt, som kroppen kan bruge. En normal gennemsnitskrop er ikke vant til at gå i ketose og derfor virker det helt grænseoverskridende for de fleste at skulle undvære mad ved det første tegn på sult. Men kroppen kan faktisk efter tilvænning ende med at blive uhyre glad for det og kreditere med mere energi, mindre sygdom – og vægttab.

Ketoseeffekten indtræffer efter at man har fastet i 16-20 timer, men indtræder hurtigere jo mere man vænner kroppen til, at den ikke får nyt brændstof hele tiden.

Hvad gør jeg selv?
Selv har jeg fastet periodisk i ca. 1 år. Jeg løber jo helst skrigende væk hvis nogen beder mig tælle kalorier (som i fx den populære 5:2 kur) eller procentdele af makronæringsstoffer. Og jeg bliver IKKE glad når nogen foreslår mig at fjerne nogle af mine elskede, smukke og næringspakkede grøntsager fra min kost (en rigtig ketose-diæt er meget høj på fedt og meget lav på kulhydrat, så selv grøntsagsindtaget skal reduceres). Så min metode er helt loose: Jeg spiser aftensmad med mine unger ved 18-tiden og spiser så tidligst min morgenmad klokken 10. Så gik der lige 16 timer uden mad. Jeg spiser gode, sunde måltider til aften uden kulhydrater fra korn og sukker og har ingen problemer med at holde min krop kørende og min hjerne koncentreret i de timer der går imellem at jeg spiser. Heller ikke selv om jeg som regel står op klokken 5 om morgenen og gerne både træner, får cykelfragtet børn i skole og skriver artikler inden morgenmaden. Min morgenmad sørger jeg så for at gøre så tilpas nærende, med fokus på masser af farvestrålende grøntsager og lidt gode proteiner fra fx æg eller hønsebouillon, at den med lidt held holder mig mæt resten af dagen frem til det er aftensmadstid igen.

Sulter jeg? Nej det gør jeg ikke. Jeg mærker noget, jeg før kunne have tolket som sult men nu har lært at registrere som kroppens utålmodighed efter stimulanser. At min hjerne og krop fungerer optimalt tager jeg som tegn på, at alt er godt selvom maven har den her uvante følelse af at være halvtom.

Gør jeg det hver dag? Selvfølgelig ikke. Der er dage, hvor sociale begivenheder og pludselige lyster forpurrer det hele. Og sådan skal det være. Men jeg gør det med største fornøjelse langt de fleste hverdage og også i weekender hvor der ikke sker alt for meget socialt.

Hvad gør det for mig?
Jeg har aldrig haft brug for at tabe mig og har derfor kun ketoses vægtreducerende egenskaber fra fagkundskaben og andre folks erfaringer. Men mit energiniveau og mit humør forbedres markant, når jeg spiser på denne måde. Desuden er det en lettelse ikke at skulle tænke på mad hele tiden, men derimod koncentrere sin indsats få gange om dagen, hvor den så til gengæld får FULD gas. Jeg bruger gerne 1 time + på at lave aftensmad (det har jeg masser af tid til for jeg har jo ikke brugt 3×10 minutter på at smøre og spise knækbrødsmadder i løbet af dagen) og sørger for at lave måltider, som er smukke og giver nydelse og velsmag på alle tangenter. Min morgenmad gør jeg mig også umage med, hvilket du måske har bemærket, hvis du følger mig på Instagram.

Måske vigtigst har jeg lært min krop lidt bedre at kende. Jeg har lært at de humørsvingninger og energiudsving, som før styrede mit liv, ikke er nødvendige og uundgåelige vilkår. Jeg har lært at lytte til min krop og mærke om det er mad eller måske noget andet, den har brug for. Lidt kærlig opmærksomhed eller en pause, måske. En kop varm myntete. En lille gåtur udenfor.

Og du kender vel det gamle ordsprog om at sulten er det bedste krydderi? Det er lige hvad det er.

Læs mere om ketose her:
Dr. Mercola: Ketogenic Diet Improves Insulin Sensitivity and Numerous Aging Markers
Madbanditten: LCHF og ketose
Marks Daily Apple: Dear Mark: Ketosis

Advertisements

6 thoughts on “Har din krop glemt hvordan den får energi fra fedt?

  1. Kære Mette Helbak, jeg har stor lyst til at prøve denne faste-/fedtforbrændings-kur. Men er lidt uklar på om du spiser noget ml. morgenmaden kl. 10 og aftensmaden kl 18.?
    Bedste vinterhilsen fra
    Karoline Illum F.

  2. Hej Karoline
    Det er ikke ketose-principperne som afholder mig fra at spise mellem 10 og 18 og det gør jeg da også af og til. Beklager hvis det er lidt uklart, men i løbet af dagen spiser jeg bare når jeg er sulten og efter jeg er blevet opmærksom på forskellen mellem sult og lyst (og efter jeg har skåret stort set alt korn og sukker ud af min kost) har jeg ikke nødvendigvis behov for at spise imellem de to måltider.

    Det er jo i hvert fald noget man nemt lige kan prøve af. Held og lykke hvis du giver det et forsøg.

    • Hej igen Mette.
      Tak for hurtigt svar!
      Jeg skal i gang med den tibetanske hvidløgs – udrensningskur i morgen og tænker, at jeg i den forbindelse vil supplere den med dine kostråd :o).
      Tak for dit kig på min hjemmeside :o)
      God søndag

  3. Pingback: Denne sære drik bliver måske din nye yndlingsmorgenmad | et simpelt liv

  4. Pingback: Skudsikker kaffe – det nyeste hotte… | Mad&Meninger

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s