Denne gratis ingrediens kan hæve sundhedsniveauet i ALLE din måltider

Uhm, en gulerod på farten. Foto: Tine Duch.

Jeg tager mig lige en gulerod på farten. Foto: Tine Duch.

Er du opmærksom på hvad du spiser? Sådan rigtig opmærksom, hvor du registrerer madens duft og konsistens, hvor du smager på hver bid? Højst sandsynligt ikke ret tit, for det er der ikke mange af os som er. Men du skulle faktisk prøve at rette lidt mere opmærksomhed på netop handlingen at spise. Forskning har nemlig vist at netop bevidsthed og opmærksomhed omkring hvad du spiser ikke alene vil kunne få dig til at nyde maden mere og træffe sundere valg, det vil også kunne gøre din mad endnu sundere og holde dig mæt længere. Lyder det som noget hokuspokus? Det er det ikke!

Forskning i placebo-effekt har vist at det vi tror, er sundt for os, også er det. Så hvis du med fuld opmærksomhed spiser et måltid, hvor du selv mener at have gjort alt hvad du kan for din sundhed, vil virkningen også kunne føles på din krop i form af et øget energiniveau, en følelse af at være stærk og i det lange løb en forbedret sundhedstilstand.

Opmærksomhed er den gratis ingrediens, som kan gøre alle dine måltider sundere og mere velsmagende. En bonuseffekt er også, at når du spiser opmærksomt er du dels også klar over, når du er mæt, hvilket forhindrer overspisning. Dels viser forskning at du kan holde dig mæt længere, når du husker hvad du har spist. Når hjernen har brugt tid på at registrere maden og kroppen ikke bare automatisk er blevet fodret, har maden bedre effekt. Mange overvægtige kan have glæde af at spise mere opmærksomt.

Hvordan gør jeg selv?
Ligesom langt de fleste andre mennesker har jeg indtaget en uendelig række af måltider foran min computer eller med en avis eller et magasin i hånden. Jeg har spist på farten eller i min bil. Og det gør jeg stadigvæk indimellem. Men ved det fleste måltider prøver jeg nu at overholde disse fem teknikker.

Fem teknikker til mad-opmærksomhed
1. Først gør jeg mig umage med at vælge mad, min krop virkelig har lyst til. Ikke min hjerne, som er til fals for akutte cravings og slet ikke er ligeså fornuftig og gammelklog som min krop er. På den måde sikrer jeg mig, at den mad jeg spiser er noget, jeg selv har valgt og ikke noget, jeg fortryder når jeg sidder midt i måltidet og så alligevel ikke er i stand til at nyde.
2. Jeg slukker computeren og lægger bøgerne væk. Når jeg spiser, spiser jeg. Det er ikke effektivt at tjekke mails mens man spiser. Det er dumt, ineffektivt og usundt.
3. Når maden står på bordet sørger jeg for at bruge et lille øjeblik på at registrere hvor heldig jeg er at kunne spise dette dejlige måltid.
4. Så dufter jeg til maden, beundrer den og undersøger dens tekstur.
5. Til sidst smager jeg og gør mig umage for at registrere alle smagsnuancer. Jeg mærker hvad maden gør ved min krop og prøver så vidt muligt at vende tilbage til denne tilstand af opmærksomhed og taknemmelighed måltidet igennem. Spiser jeg sammen med andre er der bare endnu mere at være taknemmelig for.

Det kræver øvelse og er som med så meget andet, der har med sundhed og bevidsthed at gøre, hårdt arbejde. Men det er ganske gratis og uden bivirkninger, så hvorfor ikke give det et forsøg? Du kan fx starte ved middagstid.

Kilde: Deepak Chopra: What Are You Hungry For? Rider 2014.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s